Powrót

Wybrany wykonawca remontu wałów wiślanych Skawina - Tyniec

Wybrany wykonawca remontu wałów wiślanych Skawina - Tyniec

wały wiślane w Tyńcu - stan obecny
Potwierdzenie dobrych informacji sprzed paru tygodni. Wody Polskie wybrały wykonawcę remontu prawobrzeżnych wałów na odcinku Skawina - Stopień Kościuszko. 

Więcej o tym można przeczytać w tym artykule, a my mamy nadzieję, że finalna umowa zostanie wkrótce podpisana, tak żebyśmy na wiosnę przyszłego roku zobaczyli pierwsze maszyny budowlane na tym brakującym fragmencie Wiślanej Trasy Rowerowej / Velo Metropolis na terenie miasta Krakowa. 

Na stronie ogłoszonego w lipcu br. przetargu prowadzonego przez Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie - Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Krakowie (bit.ly/walyTyniec) pojawiła się niedawno informacja o udzielenie zamówienia w ramach kontraktu pn. "Odcinek 4 - prawy wał rzeki Wisly od ujścia Skawinki do stopnia Kościuszko" realizowanego w ramach Projektu Ochrony Przeciwpowodziowej w dorzeczu Odry i Wisły. Do realizacji zamówienia wybrano ofertę firmy Keller Polska Sp z o.o. z Ożarowa Mazowieckiego. 

Termin zakończenie prac wydaje się być odległy, bo wykonawca będzie miał na to ponad 2,5 roku. Dobrą informacją jest natomiast to, że jest to ten sam wykonawca który remontuje obecnie wały rzecze w okolicach Okleśnej i Jankowic. Prace w tamtym rejonie praktycznie są na ukończeniu i trwają rozmowy z zamawiającym odnośnie zgody na zakończenie wszystkich prac do końca br. Zgodnie z umową rozbudowa wałów w Okleśnej miała potrwać do 31 sierpnia 2021 r., więc jest nadzieja, że firma nie tylko będzie mogła od razu przerzucić wszystkie siły na odcinek wałów Skawina-Tyniec-Stopień Kościuszko ale również podobnie skrócić okres prac (przy sprzyjających warunkach pogodowych i bez okresów z zagrożeniem przeciwpowodziowym). 
 
Teraz trzeba jeszcze poczekać na ruch ze strony Miasta Kraków i Nadleśnictwa Myślenice które jest odpowiedzialne za odcinek nie biegnący po wałach (teren wzgórza Grodzisko). Docelowym rozwiązaniem byłaby tu kładka stokowa poprowadzona między drzewami (w miejscu obecnej ścieżki gruntowej). Dodatkowo przydałby się ruch ze strony Gminy Liszki w sprawie ucywilizowania najazdów na kładkę nad stopniem Kościuszko oraz wdrożenia świetnych, ale niestety zarzuconych jakiś czas temu świetnych planów na trasę rowerową po lewobrzeżnych wałach aż pod gminę Czernichów. Sprawa może zrobić się o tyle istotna, że pojawiły się też niedawno pierwsze przymiarki do budowy nowego mostu nad Wisłą, który miałby zastąpić obecną przeprawę promową między Kopanką a Ściejowicami. Jeśli wszystkie ww. jednostki zaczęły by wspólne działania, to za parę lat cieszylibyśmy się nie tylko ciągłością Wiślanej Trasy Rowerowej, ale również idealną 30-kilometrową pętlą między Krakowem a Kopanką, po gładkich wałach, w 100% bez samochodów. A jak jeszcze dorzucimy do tego również trasę rowerową  wzdłuż kanały Łączany w gminie Skawina, której budowa ma się wkrótce rozpocząć… 

Na chwilę obecną, jak i na cały czas prac które mają rozpocząć się na wałach sugerujemy objazd przez Boguciankę, niestety w ruchu ogólnym, z okresowym sporym natężeniem ruchu samochodowego i przewyższeniem (bit.ly/wtrobjazd)